Η υπουργός Πολιτισμού ξενάγησε την Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον πρωθυπουργό στα εντυπωσιακά αρχαιολογικά ευρήματα – «Τελικά καταφέραμε και έχουμε και Μετρό και αρχαία» είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης
“Είναι απίστευτο”, αναφώνησε η κ. Σακελλαροπούλου, “κάνατε κάτι μοναδικό”, είπε ο κ. Μητσοτάκης, ενώ και οι δύο έδωσαν θερμά συγχαρητήρια σε όσους εργάστηκαν και συνεργάστηκαν για να παραχθεί αυτό το μοναδικό αποτέλεσμα.
“Είναι πραγματικά μοναδικό τεχνικό έργο το οποίο αναδεικνύει όλο τον πολιτιστικό πλούτο της Θεσσαλονίκης και είμαι σίγουρος ότι θα αλλάξει όλη την όψη της πόλης”, δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και πρόσθεσε:”Πιστεύω ότι οι Θεσσαλονικείς από αύριο θα έχουν τη δυνατότητα να δουν αυτόν τον σταθμό και να αναγνωρίσουν την τεράστια προσπάθεια η οποία έγινε από όλες τις υπηρεσίες ώστε η πόλη να μπορεί να έχει και αρχαία και Μετρό”.
Ο κ. Μητσοτάκης εξέφρασε την κατανόηση του για την ταλαιπωρία που υπέστη η Θεσσαλονίκη από την ιστορία του Μετρό, αλλά σημείωσε ότι “σήμερα, όμως, κοιτάμε μπροστά και από αύριο το μοναδικό αυτό τεχνικό έργο παραδίδεται στους πολίτες“.
Δείτε την ξενάγηση
Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο πρωθυπουργός περπάτησαν στη ρωμαϊκή λεωφόρο Decumanus Maximous της Θεσσαλονίκης, καθώς η υπουργός Πολιτισμού τους ξεναγούσε δίνοντας πληροφορίες για τις δραστηριότητες των κατοίκων εκείνης της εποχής.
Η ξενάγηση έγινε σε έναν αρχαιολογικό χώρο έκτασης 1.260 τετραγωνικών μέτρων, που όμως -όπως τόνισε η κ. Μενδώνη, ανασκάφηκαν, μελετήθηκαν, αποσπάστηκαν προσωρινά, συντηρήθηκαν και επανατοποθετήθηκαν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο όπως οι ορατές αρχαιότητες, επιπλέον 2.300 τ.μ. αρχαιοτήτων.
«Πρόκειται για τις υποκείμενες φάσεις της ρωμαϊκής και της ελληνιστικής Θεσσαλονίκης. Σήμερα στο σταθμό Βενιζέλου έχουμε ένα πανόραμα των παλαιότερων οικοδομικών φάσεων της Θεσσαλονίκης από τα ελληνιστικά χρόνια, τεκμηριώνοντας την ίδρυση Θεσσαλονίκης από τον Κάσσανδρο το 316 π.Χ. και την ανάπτυξή της στα πεδινά και προς τη θάλασσα», είπε στην εισαγωγή της η υπουργός Πολιτισμού.
Υπογράμμισε ότι η εκτέλεση του έργου ήταν υποδειγματική, καθώς πραγματοποιήθηκε με απόλυτη τήρηση των διεθνών προτύπων και της κείμενης αρχαιολογικής νομοθεσίας και ότι στο εξής, κάθε επιβάτης μπαίνοντας στο μετρό, θα έρχεται σε άμεση επαφή με τη μακραίωνη ιστορία της πόλης, κάτι που αποτελεί διεθνώς, ένα μοναδικό προνόμιο της Θεσσαλονίκης.
Δικαιώθηκε η προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση
Η κ. Μενδώνη δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη για την προσωρινή απόσπαση και οριστική επανατοποθέτηση των ευρημάτων, η οποία όπως είπε, «σήμερα δικαιώνεται». «Αν είχε επιλεγεί η πρόταση της κατά χώραν παραμονής των αρχαιοτήτων, είναι βέβαιο ότι το Μετρό δεν θα έχει ολοκληρωθεί σήμερα. Όμως δεν θα υπήρχε ούτε αναδεδειγμένος ο συγκεκριμένος αρχαιολογικός χώρος και ασφαλώς δεν θα υπήρχε ένα πλήθος αρχαιολογικών και ιστορικών τεκμηρίων που αποκαλύφθηκαν από την ανασκαφή και τη μελέτη των υποκείμενων αρχαιολογικών στρωμάτων», είπε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι τότε (το 2019) η κυβέρνηση, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το υπουργείο Πολιτισμού και η Ελληνικό Μετρό, ανέλαβαν να συμβιβάσουν την ολοκλήρωση του έργου, με τη διάσωση και την ανάδειξη των μοναδικών αρχαιολογικών καταλοίπων που είχαν αποκαλύψει οι ανασκαφικές εργασίες στο σταθμό Βενιζέλου.
Στη συζήτηση που είχαν εντός του αρχαιολογικού χώρου ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην αυριανή παράδοση του Μετρό για χρήση και προέτρεψε να μην χρησιμοποιούμε την ορολογία “εγκαίνια” γιατί, όπως είπε, είναι “πολυφορεμένη” και ο ίδιος προτιμάει την ορολογία “έναρξη λειτουργίας”.
Τζιτζικώστας και Κούβελας
Έχοντας δίπλα του τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας και νέο Επίτροπο Απόστολο Τζιτζικώστα, ο κ. Μητσοτάκης σχολίασε: “Ούτε να το φανταζόταν ο Απόστολος ότι θα ταύτιζε την έναρξη της θητείας του την Κυριακή με τα εγκαίνια του Μετρό αύριο”.
“Με Κωνσταντίνο Μητσοτάκη ξεκίνησε το Μετρό, βλέποντας τον κ. Κούβελα, με Κυριάκο τελείωσε”, παρενέβη ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης και τότε ο κ. Μητσοτάκης παρατήρησε: “Ξεκίνησε νωρίτερα το έργο, η πρώτη εγγραφή έγινε από τον Κωνσταντίνο Καραμανλή στον προϋπολογισμό του 1976”.
Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας έφτασε στον σταθμό Βενιζέλου μαζί με τον σύντροφό της Παύλο Κοτσώνη, ο πρωθυπουργός με τη σύζυγό του Μαρέβα Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη και τους υποδέχθηκαν οι υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος.
Παρόντες στην ξενάγηση ήταν η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη, ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης, , ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας και νέος Επίτροπος Απόστολος Τζιτζικώστας, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης και ο πρώην δήμαρχος Σωτήρης Κούβελας που πρώτος το 1986 είχε προτείνει την κατασκευή Μετρό ελαφρού τύπου.
Μετά την ξενάγηση ο Πρωθυπουργός δήλωσε:
Είμαι ιδιαίτερα συγκινημένος που είχα την ευκαιρία να ξεναγηθώ μαζί με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας στον σταθμό «Βενιζέλου», ένα πραγματικά μοναδικό τεχνικό έργο το οποίο αναδεικνύει όλο τον πολιτιστικό πλούτο της Θεσσαλονίκης.
Πιστεύω ότι οι Θεσσαλονικείς αύριο, όταν θα έχουν την ευκαιρία να δουν αυτόν τον σταθμό, θα αναγνωρίσουν την τεράστια προσπάθεια η οποία έγινε από όλες τις υπηρεσίες ώστε η πόλη να μπορεί να έχει και αρχαία και Μετρό.
Θέλω με την ευκαιρία αυτή, ειδικά σήμερα, να ευχαριστήσω τις υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού. Από την Υπουργό προσωπικά, μέχρι την τελευταία, τον τελευταίο αρχαιολόγο, που έκαναν πράξη αυτό το μοναδικό στα παγκόσμια χρονικά έργο της αποκατάστασης και της επανατοποθέτησης των αρχαίων εδώ στον σταθμό της «Βενιζέλου».
Χαίρομαι γιατί βλέπω τη γειτονιά να είναι χαμογελαστή. Ξέρω πόσο πολύ και η γειτονιά αλλά και ολόκληρη η πόλη ταλαιπωρήθηκε από την ιστορία του Μετρό. Σήμερα, όμως, κοιτάμε μπροστά και από αύριο το μοναδικό αυτό τεχνικό έργο παραδίδεται στους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Ένα έργο το οποίο είμαι σίγουρος ότι θα αλλάξει όλη την όψη της πόλης.
*Δημοσιογράφος:* Κύριε Πρόεδρε, τελειώσαμε με το Μετρό. Η επόμενη πίστα για τη Θεσσαλονίκη ποια είναι;
*Κυριάκος Μητσοτάκης:* Ας το χαρούμε λίγο το Μετρό και μετά θα δούμε τα υπόλοιπα. Όπως ξέρετε, δρομολογούμε πολλά.