Οι έφηβοι βουλευτές πρωταγωνιστές στη σημερινή συνεδρίαση της Ολομέλειας της ΚΗ΄ Συνόδου της Βουλής των Εφήβων

0
46

«Η ευθύνη είναι μία πολύ γοητευτική διάσταση της ζωής μας και σας καλώ να την απολαύσετε, γιατί όταν ευθύνεσαι για κάτι, σημαίνει ότι μπορείς και να το διαμορφώσεις». 

Αυτό τόνισε ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων κ. Κωνσταντίνος Τασούλας, απευθυνόμενος στους 300 έφηβους βουλευτές από ολόκληρη την Ελλάδα, την Κύπρο και τον Απόδημο Ελληνισμό,  κατά την έναρξη της σημερινής συνεδρίασης της Ολομέλειας της ΚΗ’ Συνόδου της Βουλής των Εφήβων: «Βήματα Δημοκρατίας – Κάνοντας πράξη τη συμμετοχή», με την οποία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της Συνόδου. 

Ο Πρόεδρος της Βουλής, προεδρεύοντας στην Ολομέλεια της φετινής Συνόδου, κεντρική θεματική της οποίας ήταν «Το + που διαμορφώνει τον δημοκρατικό κόσμο: Συμμετέχουμε, συνδιαλεγόμαστε, συμπράττουμε», αναφέρθηκε στη μακρά πορεία του προγράμματος της Βουλής των Εφήβων  που «ξεκίνησε το 1995-1996, επί προεδρίας της Βουλής του κ. Απόστολου Κακλαμάνη και συνεχίστηκε από όλους τους επόμενους Προέδρους της Βουλής», επισημαίνοντας ότι «είναι ένας θεσμός που έχει ιστορία και τα παιδιά που συμμετείχαν στο πρώτο Πρόγραμμα σήμερα αισίως είναι σαράντα τεσσάρων ή σαράντα πέντε χρονών». 

Απευθυνόμενος στους έφηβους βουλευτές σημείωσε: «Πρέπει να ξέρετε ότι δεν υπάρχουν δικαιώματα χωρίς και την αντιστοιχία τους σε ευθύνες, γιατί αν είχαμε μόνο δικαιώματα, δεν θα υπήρχε κανείς να τα προστατεύσει. Αυτοί που τα προστατεύουν είναι αυτοί που έχουν ευθύνες. Συνεπώς, το δικαίωμα και η ευθύνη είναι δύο όψεις του ιδίου νομίσματος και είναι εξίσου γοητευτικά και τα δύο».

Ο κ. Κ. Τασούλας ανέφερε πως «το δικαίωμα και η ευθύνη είναι δύο όψεις του ιδίου νομίσματος και είναι εξίσου γοητευτικά και τα δύο. Και δεν έχει νόημα να θεωρούμε πως όσον αφορά την έννοια της ευθύνης, η οποία τα τελευταία χρόνια δεν πολυκαλλιεργείται ή μάλλον θεωρείται σαν φόβητρο ή σαν μπαμπούλας, πρέπει να εξακολουθήσει αυτή η αντίληψη.  Η ευθύνη είναι μία πολύ γοητευτική διάσταση της ζωής μας και σας καλώ να την απολαύσετε, γιατί όταν ευθύνεσαι για κάτι, σημαίνει ότι μπορείς και να το διαμορφώσεις, είτε αυτό είναι το μέλλον σου είτε η ζωή σου είτε το σπίτι σου είτε η πολυκατοικία σου είτε οι σπουδές σου». 

Ο Πρόεδρος της Βουλής πρόσφερε στους μαθητές μία έκδοση αρχειακή και συνάμα ιστορική της Ελληνικής Αρχειακής Εταιρείας με τίτλο «22 ιστορίες για το ΄22» με 22 σύντομες αφηγήσεις για την Μικρασιατική Καταστροφή, οι οποίες, όπως σημείωσε ο κ. Τασούλας, «θα σας δώσουν κουράγιο για να σκεφτείτε ότι η Ελλάδα ξεκίνησε από πολύ χειρότερες αφετηρίες στο παρελθόν απ’ ότι μπορούμε να φανταστούμε, για να φτάσει εδώ σήμερα, να έχει μια πορεία θετική».   

Τον Πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, εκπροσώπησε στη σημερινή συνεδρίαση ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, ο οποίος αναφέρθηκε στο περσινό θέμα των εργασιών της Βουλής των Εφήβων που αφορούσε στη βία και στο bullying, καθώς και στις πρωτοβουλίες που έλαβε η Πολιτεία σχετικά με το θέμα. Mε αφορμή το φετινό θέμα της Ολομέλειας για την Iστορία, τόνισε ότι «η κάθε γενιά πρέπει να μπορέσει να γράψει τη δική της ιστορία. Πρέπει να μπορέσει να μην εγκλωβιστεί στο λεξιλόγιο, στις προσλαμβάνουσες και στις λογικές της προηγούμενης».

Στη συνέχεια ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε ότι ο κόσμος πλέον αλλάζει κι ότι οι νέοι θα χρειαστούν δύο εργαλεία για να ανταπεξέλθουν. Το πρώτο, όπως είπε, είναι η «πίστη» στους εαυτούς τους και στις δυνατότητές τους και το δεύτερο η «γνώση». Όπως υπογράμμισε, είναι σημαντικό «να μπορέσει κανείς να αφουγκραστεί τα μαθήματα της ιστορίας, να καταλάβει τα δεδομένα των προκλήσεων που έρχονται και να μην εγκλωβιστεί στο πώς θα τα λύσει».

Οι έφηβοι βουλευτές χωρίστηκαν σε έξι Ομάδες Εργασίας που ασχολήθηκαν με τη σύμπραξη και τη συμμετοχή πάνω σε ισάριθμες ενότητες: τη σύμπραξη στη γειτονιά, στο σχολείο, στο περιβάλλον, στον πολιτισμό, στον ψηφιακό κόσμο και στην πολιτική. Ομιλητές επί των έξι αυτών ενοτήτων στην Ολομέλεια της Βουλής ήταν οι: Μυρσίνη Ναλμπάντη (Γειτονιά), Παύλος Σιταρίδης (Σχολείο), Μαρίνα Παπαδοπούλου (Περιβάλλον), Αριάδνη Ανδρουτσοπούλου (Πολιτισμός), Ίρις-Σπυριδούλα Αρβανίτη (Ψηφιακός Κόσμος) και Διονυσία-Θεοφανεία Παριώτη (Πολιτική). 

Τη σημερινή συνεδρίαση των εφήβων βουλευτών παρακολούθησαν από τα έδρανα της αίθουσας της Ολομέλειας ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Θεσπιών κ. Παύλος ως εκπρόσωπος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών & πάσης Ελλάδος  κ.κ. Ιερώνυμου,  οι πρώην Πρόεδροι της Βουλής κ.κ. Βύρων Πολύδωρας και Ζωή Κωνσταντοπούλου, η οποία παρέστη και ως Πρόεδρος της Κ.Ο. της Πλεύσης Ελευθερίας, ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κ. Σαρακιώτης Ιωάννης, εκ μέρους του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολιτεύσεως, η κ. Αφροδίτη Κτενά ως εκπρόσωπος του Γενικού Γραμματέα του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος, ο κ. Στέλιος Φωτόπουλος ως εκπρόσωπος του Προέδρου της Ελληνικής Λύσης, ο κ. Γεώργιος Ρούντας ως εκπρόσωπος του Προέδρου της Νίκης, ο κ. Βασίλειος Στίγκας, Πρόεδρος του κόμματος «Σπαρτιάτες», ο Γενικός Γραμματέας της Βουλής κ. Βασίλειος Μπαγιώκος, ο κ. Κωνσταντίνος Μαυριάς, Πρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής, ο κ. Ευάνθης Χατζηβασιλείου, καθηγητής πανεπιστημίου και Γενικός Γραμματέας του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων που πρωτοστατεί στη διοργάνωση της Βουλής των Εφήβων, βουλευτές από όλα τα κόμματα και υπηρεσιακοί παράγοντες της Βουλής.

Ομιλία του Προέδρου της Βουλής, κ. Κωνσταντίνου Τασούλα

«Νέες και νέοι Έφηβοι Βουλευτές, αρχίζει η συνεδρίαση της Ολομέλειας της ΚΗ΄ Συνόδου της «Βουλής των Εφήβων». 

Η Βουλή των Ελλήνων, το Ίδρυμα της «Βουλής των Εφήβων», αλλά και οι γονείς σας στα θεωρεία σας καλωσορίζουμε με ιδιαίτερη χαρά.

Στη σημερινή συνεδρίαση είναι μαζί μας ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, ως εκπρόσωπος του Πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη.

Το πρόγραμμα αυτό, του οποίου είστε μέρος, είναι κατά βάση ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα και γίνεται σε συνεργασία με τα σχολεία σας και με το Υπουργείο Παιδείας.

Εκτός από τον Υπουργό Παιδείας είναι σήμερα μαζί μας προσκαλεσμένος, εκ μέρους του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος, κ. Ιερωνύμου, ο θεοφιλέστατος Επίσκοπος Θεσπιών κ. Παύλος.

Εκ μέρους του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολιτεύσεως είναι ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Σαρακιώτης Ιωάννης.

Είναι μαζί μας η κ. Αφροδίτη Κτενά ως εκπρόσωπος του Γενικού Γραμματέα του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος.

Ο κ. Στέλιος Φωτόπουλος ως εκπρόσωπος του Προέδρου της Ελληνικής Λύσης.

Ο κ. Βασίλειος Στίγκας, Πρόεδρος του κόμματος «Σπαρτιάτες».

Ο κ. Βύρων Πολύδωρας, πρώην Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων.

Ο κ. Βασίλειος Μπαγιώκος, Γενικός Γραμματέας της Βουλής των Ελλήνων.

Στο χειροκρότημα είστε γενναιόδωροι και ακούραστοι. Μπράβο!

Ο κ. Κωνσταντίνος Μαυριάς, Πρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής.

Ο κ. Ευάνθης Χατζηβασιλείου, καθηγητής πανεπιστημίου και Γενικός Γραμματέας του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων, που από το 1995 διεξάγει το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων αυτό τον θεσμό της «Βουλής των Εφήβων».

Να σας ξεκουράσω λίγο και επειδή ξέρω ότι είναι και μετριόφρονες οι υπόλοιποι, θα σας τους διαβάσω και θα χειροκροτήσετε για όλους μαζί απλώς πιο δυνατά.

Ο κ. Κωνσταντίνος Οικονομίδης, διπλωματικός σύμβουλος του Προέδρου της Βουλής, η κ. Φλούδα, Προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Διεθνών και Δημοσίων Σχέσεων, ο κ. Κωνσταντίνος Υφαντής, Πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής του Ιδρύματος της Βουλής, η κ. Ισμήνη Κριάρη, πρώην Πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ιδρύματός μας, η κ. Άννα Ενεπεκίδου, Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Υπηρεσιών του Ιδρύματος, η κ. Αθηνά Συναρέλλη, Διευθύντρια της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, ο κ. Θεόδωρος Κουτσογιάννης, έφορος της Συλλογής Έργων Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων.

Επίσης, παρευρίσκονται τα μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής του Ιδρύματος της Βουλής, η κ. Αμπατζοπούλου, ο κ. Βιρβιδάκης, ο κ. Καραβοκύρης, η κ. Κοτζιά, ο κ. Μοσχονάς, η κ. Οράτη, ο κ. Παπαγεωργίου, ο κ. Σακελλαρόπουλος και καθηγητές σας εκπαιδευτικοί, που κάθονται μπροστά, που είναι μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής της «Βουλής των Εφήβων», η κ. Δεκατρή, ο κ. Πόλκας, η κ. Αδαμοπούλου, η κ. Γκίκα, η κ. Γρηγοροπούλου, η κ. Κατσιάνου, η κ. Τέτη Σιδέρη, που είναι στέλεχος του Τμήματος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, Προϊστάμενη του Ιδρύματος της Βουλής και φιλόλογος, η κ. Ρετσίνη, φιλόλογος, υπάλληλος του Ιδρύματος, η κ. Γεωργούση, σύμβουλος εκπαίδευσης, η κ. Βορρίση και η κ. Κουφονικολάου, Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα δικαιώματα του παιδιού.

Και μόλις ήρθε και ο Βουλευτής Λαρίσης, κ. Ρούντας, εκ μέρους του Αρχηγού του κόμματος ΝΙΚΗ.

Αφού κάναμε αυτή την παρουσίαση των προσκεκλημένων και όσων έχουν συμβάλει στη διεξαγωγή της ΚΗ΄ Συνόδου της «Βουλής των Εφήβων», θα μου επιτρέψετε να κάνω μία μικρή εισαγωγή.

Το πρόγραμμα αυτό, όπως ξέρετε, ξεκίνησε το 1995-1996. Τότε επικεφαλής του Επιστημονικού Συμβουλίου που βοηθάει τη Βουλή σε αυτό το πρόγραμμα ήταν ο αείμνηστος λογοτέχνης -ένας σπουδαίος λογοτέχνης- ο Αντώνης Σαμαράκης. Το πρόγραμμα ξεκίνησε επί προεδρίας της Βουλής του κ. Απόστολου Κακλαμάνη και συνεχίστηκε από όλους τους επόμενους Προέδρους της Βουλής και για να καταλάβετε ότι πια είναι ένας θεσμός που έχει ιστορία, τα παιδιά που συμμετείχαν στο πρώτο πρόγραμμα σήμερα αισίως είναι 44 ή 45 χρονών.

Άρα, βλέπετε ότι έχει περάσει αρκετός καιρός. Αυτό κρατάει καλά και συνεχίζεται καλά. Ακόμη και την περίοδο του κορωνοϊού αντισταθήκαμε στις δυσκολίες και το κάναμε με προφυλάξεις, αλλά το κάναμε ψηφιακά. Και συνεχίζουμε, γιατί πιστεύουμε ότι αυτή η ιστορία, αυτός ο θεσμός συμβάλλει στην εξοικείωση των νέων ανθρώπων, των μαθητών και των μαθητριών του λυκείου, των μελλοντικών ακαδημαϊκών πολιτών, στην εξοικείωσή τους με τους δημοκρατικούς θεσμούς με την έννοια της συμμετοχής και με την έννοια των ευθυνών που συνεπάγεται η ιδιότητα του πολίτη.

Υπάρχει Συνήγορος του Πολίτη για τα δικαιώματα των παιδιών, αλλά πρέπει να ξέρετε ότι δεν υπάρχουν δικαιώματα χωρίς και την αντιστοιχία τους σε ευθύνες. Γιατί αν είχαμε μόνο δικαιώματα, δεν θα υπήρχε κανείς να τα προστατεύσει. Αυτοί που τα προστατεύουν είναι αυτοί που έχουν ευθύνες. Συνεπώς, είναι δύο όψεις του ιδίου νομίσματος το δικαίωμα και η ευθύνη και είναι εξίσου γοητευτικά και τα δύο. Και δεν έχει νόημα να θεωρούμε πως η έννοια της ευθύνης, η οποία τα τελευταία χρόνια δεν πολυκαλλιεργείται ή μάλλον θεωρείται σαν φόβητρο ή σαν μπαμπούλας, πρέπει να εξακολουθήσει αυτή η αντίληψη.  Η ευθύνη είναι μία πολύ γοητευτική διάσταση της ζωής μας και σας καλώ να την απολαύσετε, γιατί όταν ευθύνεσαι για κάτι, σημαίνει ότι μπορείς και να το διαμορφώσεις, είτε αυτό είναι το μέλλον σου είτε η ζωή σου είτε το σπίτι σου είτε η πολυκατοικία σου είτε οι σπουδές σου είτε η ομιλία που θα κάνετε σε λίγο στο ακροατήριο, το οποίο περιμένει με αδημονία να σας ακούσει.

Στη σακούλα που σας περίμενε εδώ στις θέσεις σας σας έχω βάλει ένα βιβλίο, που έχει να κάνει με την ιστορία. Τα τελευταία χρόνια γιορτάσαμε πολλές επετείους. Γιορτάσαμε και θυμηθήκαμε -γιατί η Μικρασιατική Καταστροφή δεν είναι να το γιορτάζεις, αλλά να το θυμάσαι- την επέτειο των διακοσίων ετών από την Επανάσταση του ’21, ξαναθυμηθήκαμε τη Μικρασιατική Καταστροφή που συνέβη το 1922, σε λίγες μέρες μέσα στον Ιούλιο θα γιορτάσουμε τα πενήντα χρόνια από τη Μεταπολίτευση, τα πενήντα χρόνια από το 1974 δηλαδή, όταν κατέρρευσε η δικτατορία και η Ελλάδα έγινε μία σύγχρονη Δημοκρατία κοινοβουλευτική, δυτικού τύπου, ευρωπαϊκή.

Όλες αυτές οι επέτειοι δεν είναι άσχετες και με τη ζωή σας, παρά το ότι δεν ζούσατε όταν συνέβησαν αυτά. Αλλά δεν σημαίνει ότι σημασία έχει μόνο ό,τι συμβαίνει όταν ζούμε. Η ζωή έχει ρίζες, έχει βάσεις, έχει αφετηρίες, είναι το παρελθόν. Το παρελθόν συνδέεται με το σήμερα και το σήμερα οδηγεί προς το αύριο.

Αυτό το βιβλίο, λοιπόν, έχει 22 ιστορίες για τη Μικρασιατική Καταστροφή. Το έβγαλε η Ελληνική Αρχειακή Εταιρεία. Είναι ένας οργανισμός ο οποίος ασχολείται με την ιστορία, ασχολείται με τα αρχεία, ασχολείται με το παρελθόν, όχι όμως το παρελθόν σαν κάτι που δεν αξίζει να το ξέρουμε, αλλά το παρελθόν το οποίο έρχεται και τρυπώνει μέσα στο σήμερα και μαζί μας πάει και προς το αύριο. Δεν υπάρχει παρελθόν αδιάφορο με το σήμερα. Όλα έχουν τις βάσεις τους στο χθες και από το χθες παίρνουμε φόρα και βαδίζουμε προς το αύριο.

Εδώ έχει 22 ιστορίες για τη Μικρασιατική Καταστροφή. Η πιο ενδιαφέρουσα, κατά τη γνώμη μου, είναι η προτελευταία, η οποία μιλάει για το πως οι πρόσφυγες φοιτητές, δηλαδή τα παιδιά που ήρθαν πρόσφυγες από την Ιωνία στην Ελλάδα, στην ηλικία σαν και εσάς συν τρία, τέσσερα χρόνια μεγαλύτεροι, κατάφεραν να γραφτούν στο πανεπιστήμιο και πως το κράτος τότε φρόντισε να τους δώσει υποτροφίες, να τους βοηθήσει με βιβλία, με εξοπλισμό, γιατί τότε για να γραφτείς στο πανεπιστήμιο, έπρεπε να πληρώσεις και έπρεπε να πληρώνεις και κάθε χρόνο για να φοιτάς στο πανεπιστήμιο. Δεν υπήρχε αυτή η έννοια της δωρεάν δημόσιας παιδείας. Δείχνει πως αυτά τα παιδιά, που ήρθαν από μία καταστροφή, έχτισαν τη ζωή τους από την αρχή. Και εδώ έχει σχέση με τη σύμπραξη που εσείς έχετε ασχοληθεί σ’ αυτή τη Σύνοδο και πως συνέπραξαν για να βοηθηθούν αυτά τα παιδιά το πανεπιστήμιο, το Υπουργείο Παιδείας και άλλοι φορείς οι οποίοι συνέβαλαν, ώστε αυτά τα παιδιά να μην αντιμετωπίσουν τουλάχιστον οικονομικές δυσκολίες.

Περιέχει 22 ιστορίες για τη Μικρασιατική Καταστροφή που νομίζω ότι θα σας δώσουν και κουράγιο για να σκεφθείτε ότι η Ελλάδα ξεκίνησε από πολύ χειρότερες αφετηρίες στο παρελθόν από ό,τι μπορούμε να φανταστούμε και για να φτάσει εδώ σήμερα πάει να πει ότι τελικά η πορεία της είναι θετική και το αύριο μπορεί να είναι αισιόδοξο, εάν ισχύει αυτό που απετέλεσε και το μήνυμα της Συνόδου σας, αν ισχύει η συνεργασία, η συμμετοχή και η σύμπραξη.

Με ειδοποιούν ότι είναι μαζί μας ακόμη η κ. Κωνσταντοπούλου, Πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας και ο κ. Μάντζος, εκπρόσωπος του Προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ.

Έχοντας πει αυτά και περιμένοντας για τις δικές σας ομιλίες, θα μου επιτρέψετε προηγουμένως να δώσω τον λόγο και στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Πιερρακάκη για τη δική του παρέμβαση στην ΚΗ΄ Σύνοδο της Βουλής των Εφήβων, σ’ αυτό το σπουδαίο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και να ευχαριστήσω στο πρόσωπό του όλη την ηγεσία, αλλά και τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου Παιδείας που τόσο μας βοηθάνε όλα αυτά τα χρόνια και φέτος για την καλύτερη διεξαγωγή αυτού του προγράμματος».

Ομιλία του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, 

κ. Κυριάκου Πιερρακάκη

«Κυρίες και κύριοι, αγαπητοί μαθητές, αγαπητοί Έφηβοι Βουλευτές, είναι μεγάλη μας χαρά να σας υποδεχόμαστε σήμερα στην Αίθουσα του ελληνικού Κοινοβουλίου και ιδιαίτερη τιμή προσωπικά να βρίσκομαι μπροστά σας εδώ σε μια Αίθουσα όπου έχετε μάθει κατά βάση να τη βλέπετε στα τηλεοπτικά παράθυρα σε μια λογική αψιμαχιών μεταξύ μας. Όμως, νομίζω ότι σε αυτό στο οποίο όλοι συμφωνούμε είναι πως κατά βάση είναι μία Αίθουσα στην οποία γράφεται η ιστορία και είναι πολύ σπουδαίο το να μπορεί κανείς να εξοικειωθεί με την ιστορία αυτή. 

Επειδή ο κύριος Πρόεδρος θύμισε την ιστορία του θεσμού της Βουλής των Εφήβων και ανέφερε ότι είναι περίπου σαράντα πέντε χρόνια, θα έλεγα πως σαν κάποιος που είναι σαράντα ενός ετών, τολμώ να πω ότι το θυμάμαι αν και δεν είχα ποτέ την τιμή να συμμετάσχω ο ίδιος ως Έφηβος Βουλευτής. Όμως, είναι πάρα πολύ σπουδαίο να μπορεί να εξοικειώνεται κανείς με τους θεσμούς της χώρας μας και με το πώς αυτοί λειτουργούν. 

Και έτσι σήμερα ήθελα πολύ γρήγορα να μοιραστώ μαζί σας κάποιες σκέψεις σε συνάρτηση και με το θέμα, «Το + που διαμορφώνει τον δημοκρατικό κόσμο: Συμμετέχουμε-συνδιαλεγόμαστε-συμπράττουμε!». 

Το περσινό θέμα αφορούσε τη βία, την ενδοσχολική βία, το bullying και μας ενέπνευσε και μας επηρέασε πάρα πολύ, για να μπορέσουμε να κάνουμε μια καμπάνια εθνικής κλίμακας. Γι’ αυτό θα έχετε δει ήδη το σποτάκι το οποίο δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση, θα ξέρετε την πλατφόρμα του στο bullying και το πώς μπορείτε να σπάσετε την αλυσίδα της σιωπής στα σχολεία. Νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να μπορέσουμε να ακούσουμε πολλά από εσάς, να μάθουμε από τα προβλήματα, τα οποία υπάρχουν στη σχολική κοινότητα και κυρίως να σας δώσουμε μία αφορμή να εμπνευστείτε και να πάρετε ιδέες από την παρουσία σας εδώ. 

Όμως, με αφορμή το σημερινό θέμα, ο Πρόεδρος της Βουλής σάς έδωσε ένα βιβλίο ιστορίας. Έτσι, οι πρώτες σκέψεις με αφορμή αυτό το βιβλίο είναι αντίστοιχες με αυτές που ο ίδιος μοιράστηκε. 

Όσον αφορά την ιστορία, αν δεν κάνω λάθος, κύριε Πρόεδρε, το ρητό του Σανταγιάνα λέει ότι όποιος δεν θυμάται το παρελθόν είναι καταδικασμένος να το ξαναζήσει. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να ξέρεις την ιστορία. Όμως, στο ίδιο πνεύμα στο οποίο κινήθηκε και ο Πρόεδρος, εγώ θα πω λίγο πιο κάθετα ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό να μην εγκλωβίζεσαι σε αυτήν. 

Πρέπει να τη μάθετε και πρέπει να γράψετε τη δική σας. Η κάθε γενιά πρέπει να μπορέσει να γράψει τη δική της ιστορία. Πρέπει να μπορέσει να μην εγκλωβιστεί στο λεξιλόγιο και στις προσλαμβάνουσες και στις λογικές της προηγούμενης.

Η δική σας γενιά νομίζω ότι έχει και την εξής ιδιαιτερότητα: Είστε η πρώτη γενιά που ίσως οριακά θυμάται ακόμη και την ελληνική οικονομική κρίση. Η δικιά μου είναι παιδιά της δεκαετίας του 1980 και του 1990 και δεν θυμόμαστε την Αποκατάσταση της Δημοκρατίας και τη δεκαετία του 1970. Νομίζω ότι έχετε μπροστά σας έναν πολύ καθαρό δρόμο για να αντιμετωπίσετε προκλήσεις, όπως αυτές τις οποίες εμείς δεν είχαμε ονειρευτεί ποτέ, δηλαδή Δ΄ Βιομηχανική Επανάσταση, τεχνητή νοημοσύνη, κλιματική αλλαγή, πράγματα τα οποία θα καθορίσουν τις επόμενες δεκαετίες.

Έχουμε δύο δυνάμεις οι οποίες είναι πολύ καθοριστικές γενικά σε σχέση με το πώς θα αλλάξουν τα πράγματα στο μέλλον. Η πρώτη είναι η τεχνολογική αλλαγή. Οι τεχνολογικές αλλαγές των προηγούμενων δεκαετιών έπαιρναν δεκαετίες. Από τις άμαξες στα αυτοκίνητα χρειάστηκαν δεκαετίες για να γίνει η μετάβαση. Να πω για τη δική μου γενιά, από το βίντεο κλαμπ στο NETFLIX χρειάστηκε πολύς χρόνος για να γίνει η μετάβαση. Τα επόμενα χρόνια, όμως, μέσω της τεχνητής νοημοσύνης τα πράγματα θα αλλάζουν σε τριετίες, πενταετίες. Θα κινείστε γρηγορότερα.

Ταυτόχρονα υπάρχουν μεγάλες δημογραφικές αλλαγές. Το προσδόκιμο ζωής διαρκώς αυξάνεται. Κάποτε στη χώρα μας μετά τον πόλεμο, ένα παιδί που γεννιόταν θα ζούσε μέχρι τα εξήντα. Στη γενιά των παιδιών μου πλέον το προσδόκιμο ζωής γι’ αυτά μπορεί να περάσει και τα εκατό.

Άρα, θα είναι ένας κόσμος που θα τρέχει γρηγορότερα και θα διαρκεί περισσότερο. Κι εσείς θα είστε η γενιά που θα πρέπει στη χώρα μας να καθορίσει το πώς θα κινηθούμε σε αυτήν την αλλαγή. 

Εγώ αυτό το οποίο θα πω, λοιπόν, είναι ότι χρειαζόμαστε δύο πράγματα. Νομίζω ότι θα χρειαστείτε δύο εργαλεία. Το πρώτο είναι η λέξη «πίστη». Θα χρειαστείτε να πιστέψετε στους εαυτούς σας και στις δυνατότητές σας. Να μη φοβηθείτε ότι κάποια πράγματα ή κάποιες προκλήσεις είναι υπερβολικά ψηλά και υπερβολικά δύσκολο να ανταποκριθείτε σε αυτές. Δεν έχετε κανέναν λόγο να μην πιστεύετε στους εαυτούς σας. Νομίζω ότι αυτή η χώρα, αν δει κανείς την ιστορία της και εμπνευστεί από αυτήν και από πολλά κεφάλαια, τα πιο φωτεινά, τα οποία είχαμε τα τελευταία διακόσια χρόνια, δείχνουν ότι η χώρα αυτή είναι ικανή για θριάμβους. Είναι ικανή και για καταστροφές, αλλά είναι ικανή και για θριάμβους σίγουρα.

Το δεύτερο, πέρα από την πίστη, είναι η γνώση, να μπορέσει δηλαδή κανείς να αφουγκραστεί τα μαθήματα της ιστορίας, να καταλάβει τα δεδομένα των προκλήσεων που έρχονται και να μην εγκλωβιστεί στο πώς θα τα λύσει. Να αναζητήσει κανείς λύσεις έξω από το κουτί, με αυτοπεποίθηση και με διάθεση για συνεννόηση, για αλλαγές, για ταχύτητα.

Θα πω ότι γυρνώντας όλον τον κόσμο καταλαβαίνει κανείς. Και η συμβουλή που πολλοί με ρωτάνε ως Υπουργό Παιδείας για τον επαγγελματικό προσανατολισμό, τι να σπουδάσει κανείς και τι να μελετήσει κανείς, θεωρώ ότι το μεγαλύτερο λάθος είναι να πει κανείς ένα αντικείμενο. Πρέπει να κάνει κανείς αυτό που αγαπάει, να πειραματίζεται, να εξερευνά το τι θέλει, να ταξιδεύει, να διαβάζει, να μιλά με άλλους ανθρώπους, να κάνει φιλίες, να διαμορφώνει σχέσεις. Κάνοντάς τα αυτά, θα ανακαλύψετε ότι έχουμε έναν κόσμο που ανοίγεται μπροστά μας και σε αυτόν τον κόσμο με σηκωμένα μανίκια και με αισιόδοξο βλέμμα έχετε κάθε δυνατότητα να γράψετε ακόμη πιο σημαντικά κεφάλαια της ιστορίας από ό,τι αυτά τα οποία βρίσκονται στα βιβλία, τα οποία όλοι μας διαβάζουμε και τα οποία σας έδωσε και ο Πρόεδρος της Βουλής.

Εμπνευστείτε, μελετήστε, γράψτε τη δική σας ιστορία και να συμμετέχετε σε όλες τις προκλήσεις και σε όλα τα πράγματα τα οποία θα έχετε μπροστά σας, όπως ακριβώς είναι και το θέμα αυτής της Βουλής των Εφήβων. 

Πολλά συγχαρητήρια για την παρουσία σας εδώ! Σας ευχαριστώ και πάλι πάρα πολύ για την ιδιαίτερη τιμή να απευθυνθώ στο Σώμα»