Το συνέδριο έχει ήδη προσελκύσει έντονο ενδιαφέρον, με πολλές ερωτήσεις από τους δημοσιογράφους, και υπόσχεται να καθορίσει τον διάλογο γύρω από την επαγγελματική κατάρτιση.
Ένα συνέδριο το οποίο θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για την επαγγελματική κατάρτιση διοργανώνει ο Ελληνικός Σύνδεσμος Εταιρειών Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ε.Λ.Σ.Ε.Κ.Ε.Κ.) από τις 14 έως 15 Νοεμβρίου στο Divani Caravel Hotel με θέμα: «Η επαγγελματική κατάρτιση ως μοχλός εθνικής ανάπτυξης».
Όπως επισήμαναν δε στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου ο πρόεδρος του Ε.Λ.Σ.Ε.Κ.Ε.Κ. Βασίλης Μανωλίτσης , ο αντιπρόεδρος του Τμήματος Υπηρεσιών του ΕΒΕΑ και μέλος του Δ.Σ. του Ε.Λ.Σ.Ε.Κ.Ε.Κ. Δημήτρης Τζούρος, ο γραμματέας του Ε.Λ.Σ.Ε.Κ.Ε.Κ. Χρήστος Παπανδρέου, ο Α΄ αντιπρόεδρος του Ε.Λ.Σ.Ε.Κ.Ε.Κ. Αλέκος Χριστόπουλος και ο Β΄ αντιπρόεδρος του Ε.Λ.Σ.Ε.Κ.Ε.Κ. Κώστας Γιαννακόπουλος και ο πρόεδρος της Επιτροπής Δεοντολογίας του Ε.Λ.Σ.Ε.Κ.Ε.Κ. Χρήστος Καλύβας, πρόκειται για ένα συνέδριο υψηλών αξιώσεων το οποίο θα δώσει την ευκαιρία να συγκεντρωθούν και να συνομιλήσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στο θέμα της Επαγγελματικής Κατάρτισης. Χαρακτηρίζεται από μια δυναμική σύνθεση ομιλητών από τον κυβερνητικό χώρο και τους φορείς που σχετίζονται με τη λειτουργία των κέντρων δια βίου μάθησης αλλά και ακαδημαϊκούς. πρόγραμμα περιλαμβάνει διαδραστικές συζητήσεις και μια ποικιλία εξειδικευμένων θεματικών ενοτήτων.
Όπως φάνηκε και κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, το συνέδριο έχει ήδη προσελκύσει έντονο ενδιαφέρον, με πολλές ερωτήσεις από τους δημοσιογράφους, και υπόσχεται να καθορίσει τον διάλογο γύρω από την επαγγελματική κατάρτιση.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι τρεις πρωτογενείς έρευνες που πραγματοποιήθηκαν από κορυφαίες εταιρείες δημοσκοπήσεων μετά από ανάθεση του Ε.Λ.Σ.Ε.Κ.Ε.Κ., τα ευρήματα των οποίων θα παρουσιαστούν κατά τη διάρκεια των δύο ημερών του συνεδρίου και αναμένονται με ιδιαίτερη προσμονή από τους φορείς κατάρτισης, αλλά και εκπροσώπους της αγοράς.
Στο πλαίσιο της συνέντευξης το σύνολο των ομιλητών υπογράμμισε ότι ο ρόλος της Επαγγελματικής Κατάρτισης είναι ουσιώδης ως δυναμικό εργαλείο επανακατάρτισης και αναβάθμισης δεξιοτήτων αρχικώς των ανέργων. Αποσκοπεί στη διασύνδεση των υποψηφίων με τις απαιτήσεις της σύγχρονης αγοράς εργασίας βελτιώνοντας μόνιμα το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης υποψηφίων στην αγορά.
Όπως σημείωσαν ενδεικτικό παράδειγμα για την τοποθέτηση αυτή, είναι οι τομείς των ψηφιακών δεξιοτήτων και της βιώσιμης ανάπτυξης, καθώς αποτελεί δεδομένο ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η κλιματική αλλαγή δημιουργούν υψηλή ζήτηση για εργαζόμενους με αντίστοιχες γνώσεις, με δεδομένη την πρόβλεψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής & της CEDEFOP ότι μέχρι το 2030, πάνω από το 60% των θέσεων εργασίας θα απαιτούν εξειδικευμένες ψηφιακές δεξιότητες..
Μέχρι το 2030, πάνω από το 60% των θέσεων εργασίας θα απαιτούν εξειδικευμένες ψηφιακές δεξιότητες. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ενισχυθούν και να αναπτυχθούν περαιτέρω τα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης.
Σύμφωνα με τις σχετικές μελέτες η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στη χώρα μας είναι ελλιπής σε σχέση με άλλες χώρες της Ε.Ε..
Σειρά μελετών που διενεργήθηκαν από πλήθος Οργανισμών και φορέων (ΟΟΣΑ, Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ΕUROSTAT, ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ κ.ά.) συνηγόρησαν υπέρ της αναγκαιότητας για την ανάπτυξη δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού και του ψηφιακού μετασχηματισμού οργανισμών και επιχειρήσεων, προκειμένου να ανταποκριθούν σε ένα έντονα ανταγωνιστικό, ρευστό και διεθνοποιημένο περιβάλλον.
Μέσα στο πλαίσιο αυτό, αναδείχθηκε ως αιχμή του δόρατος ο προσεκτικός σχεδιασμός και η εφαρμογή στοχευμένων δράσεων επαγγελματικής κατάρτισης και προώθησης στην απασχόληση, με γνώμονα την προσαρμογή των επαγγελματικών προσόντων στις πραγματικές ανάγκες του κόσμου της εργασίας, τη βελτίωση της παραγωγικότητας και τη σύζευξη της προσφοράς και της ζήτησης εργασίας.
Όσον αφορά στους εργαζόμενους & τις επιχειρήσεις, θα μπορούσαμε να πούμε ότι η ενίσχυση της παραγωγικότητας που παρατηρείται στη χώρα είναι σε μεγάλο βαθμό προϊόν της Επαγγελματικής Κατάρτισης των υποψηφίων, καθώς συμβάλλει στην κάλυψη των αναγκών για ανθρώπινο δυναμικό υψηλής εξειδίκευσης, το οποίο είναι με τη σειρά του απαραίτητο για την προσέλκυση επενδύσεων και την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας. Στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια, έχει δοθεί αυξημένη έμφαση στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων των εργαζομένων ως απάντηση στις ραγδαίες αλλαγές σε τεχνολογικό και περιβαλλοντικό επίπεδο, καθώς και στη μετάβαση προς μια πράσινη και ψηφιακή οικονομία.
Στο παραπάνω πλαίσιο, ο ΕΛΣΕΚΕΚ, εκπροσωπώντας επιχειρήσεις με 30ετή παρουσία στο χώρο της Επαγγελματικής Κατάρτισης, διερευνά το θέμα πολύπλευρα & επικοινωνεί τα ευρήματα μέσω της διοργάνωσης ενός Συνεδρίου, συνεισφέροντας στο Δημόσιο διάλογο, και παραμένοντας σταθερός αρωγός της Πολιτείας στην κατεύθυνση ποιοτικής αναβάθμισης των παρεχόμενων Υπηρεσιών & ενίσχυσης του θεσμού της Δια Βίου Μάθησης στη χώρα.
Στην Ελλάδα, η ανάγκη για ψηφιακές και τεχνολογικές δεξιότητες είναι ιδιαιτέρως αυξημένη, καθώς η χώρα υστερεί σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Πολλοί εργαζόμενοι δεν διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις σε θέματα όπως η ανάλυση δεδομένων, η τεχνητή νοημοσύνη και η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, κάτι που επιβεβαιώνεται και από πρόσφατη έρευνα του Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ).
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του 2023 της CEDEFOP – Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης, που αποτελεί το επίσημο όργανο της ΕΕ σχετικά με θέματα Δια Βίου Μάθησης και εκπαίδευσης ενηλίκων, οι Προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα μας αναλύονται ως εξής:
«Άν και η Ελλάδα έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά πτυχιούχων πανεπιστημίων και ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου στην ΕΕ-27, η χώρα παρουσιάζει επίσης ένα από τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας των νέων. Πιο συγκεκριμένα, το ποσοστό ανεργίας των νέων 20-34 ετών ήταν 18,9% το 2022, μεταξύ των υψηλότερων στην ΕΕ, έναντι του μέσου όρου της ΕΕ 8,9%. Αυτό μπορεί να αποδοθεί σε μεγάλο βαθμό σε προβλήματα στη μετάβαση από το σχολείο στην εργασία, καθώς οι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αντιμετωπίζουν προβλήματα πρόσβασης στην αγορά εργασίας και είχαν περιορισμένη έκθεση στην Πρακτική Άσκηση κατά τη διάρκεια των σπουδών τους….
Μια άλλη πρόκληση για τη χώρα ήταν η έλλειψη συνολικού μηχανισμού πρόβλεψης δεξιοτήτων, ο οποίος θα επέτρεπε τη χάραξη στοχευμένης πολιτικής βάσει στοιχείων για τη συνάφεια των δεξιοτήτων με την αγορά εργασίας. Οι αναντιστοιχίες παραμένουν υψηλές και η προσφορά δεξιοτήτων χρειάζεται να ανταποκρίνεται καλύτερα στη ζήτηση της αγοράς εργασίας (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 2023)…».
Όπως αποτυπώνεται ανωτέρω, στην Ελλάδα, η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση είναι ελλιπώς ανεπτυγμένη σε σχέση με άλλες χώρες της Ε.Ε. Χώρες όπως η Γερμανία και η Αυστρία εφαρμόζουν το διττό σύστημα εκπαίδευσης, το οποίο συνδυάζει θεωρητική εκπαίδευση με πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις. Αυτό το σύστημα παρέχει στους καταρτιζόμενους τη δυνατότητα να αποκτήσουν πραγματική επαγγελματική εμπειρία, κάτι που τους καθιστά άμεσα απασχολήσιμους και τους βοηθά να συνδεθούν με την αγορά εργασίας.
Η συνεργασία με τις επιχειρήσεις είναι θεμελιώδους σημασίας για την αποτελεσματικότητα της επαγγελματικής κατάρτισης, καθώς εξασφαλίζει ότι οι δεξιότητες που αποκτούν οι εκπαιδευόμενοι ανταποκρίνονται άμεσα στις ανάγκες της αγοράς εργασίας.
Στην Ελλάδα, οι πρωτοβουλίες για προγράμματα μαθητείας και πρακτικής άσκησης έχουν αυξηθεί, με σκοπό να προσεγγίσουν το γερμανικό μοντέλο, ωστόσο υπάρχουν ακόμη περιθώρια βελτίωσης. Πολλές επιχειρήσεις εκφράζουν την ανάγκη για εξειδικευμένα προγράμματα που θα παρέχουν γνώσεις σε τομείς όπως η πληροφορική, η μηχανική, και η ανανεώσιμη ενέργεια. Τέτοιου είδους συνεργασίες έχουν αποδειχθεί επιτυχημένες και σε άλλες χώρες, όπως η Ολλανδία, όπου η μαθητεία σε συνδυασμό με την επαγγελματική εκπαίδευση έχει αυξήσει τα ποσοστά απασχόλησης των αποφοίτων και την παραγωγικότητα των επιχειρήσεων.
Ο ΕΛΣΕΚΕΚ υποστηρίζει αυτό το σύστημα εκπαίδευσης, καθώς η επίτευξη του στόχου της διασύνδεσης της Θεωρητικής Κατάρτισης με την αγορά εργασίας μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω αυτής της οδού.
Η αναβάθμιση δεξιοτήτων μέσω της επαγγελματικής κατάρτισης έχει θετικές επιπτώσεις τόσο στην οικονομία όσο και στην κοινωνία. Οικονομικά, οι εργαζόμενοι με υψηλότερο επίπεδο δεξιοτήτων είναι πιο παραγωγικοί και συμβάλλουν στη δημιουργία καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών, κάτι που ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της χώρας σε διεθνές επίπεδο. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, κάθε αύξηση των δεξιοτήτων κατά 1% μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της παραγωγικότητας έως και 0,8%.
Σε σχέση με τις θεματικές ενότητες του συνεδρίου ανέφεραν ενδεικτικά ότι συμπεριλαμβάνονται τα εξής:
- Παρουσίαση πανελλήνιων πρωτογενών ερευνών: Έρευνα σε ανέργους, εργαζόμενους και επιχειρηματίες για τον ρόλο και την αναγκαιότητα της επαγγελματικής κατάρτισης.
- Ο χάρτης του κλάδου: Ο ρόλος και η αναγνώριση της επαγγελματικής κατάρτισης μέσω ενός κοινού πλαισίου κανόνων για όλα τα ΚΔΒΜ, ιδιωτικού και δημοσίου τομέα.
- Ποιότητα υπηρεσιών: Προϋποθέσεις πιστοποίησης, θεσμικό πλαίσιο και κόστος υπηρεσιών.
- Σχεδιασμός και υλοποίηση δράσεων: Σχεδιασμός προγραμμάτων και οργάνωση του τρόπου υλοποίησής τους.
- Διαφάνεια και εξορθολογισμός: Διαφάνεια και δημοσιότητα στις διαδικασίες συμμετοχής στα διαγωνιστικά έργα.
- Εκσυγχρονισμός εκπαιδευτικών προγραμμάτων:
- Ο κομβικός ρόλος των ΚΔΒΜ: Ο ρόλος των ΚΔΒΜ στην ανάπτυξη της οικονομίας μέσω κατάρτισης και επανακατάρτισης ανέργων και εργαζομένων.
- Αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας: Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και της απόδοσής τους.
- Αντιμετώπιση ελλείψεων σε εργαζομένους: Ο ρόλος των ΚΔΒΜ στην κάλυψη κενών σε συγκεκριμένους κλάδους.
- Συνεργασίες με επαγγελματικούς φορείς: Ανάπτυξη συνεργασιών για την ενίσχυση της κατάρτισης, σύμφωνα με τις ανάγκες κάθε κλάδου.
- Παρουσίαση καλών πρακτικών από την Ελλάδα και το εξωτερικό: Επιτυχημένα παραδείγματα κατάρτισης από άλλες χώρες.
- Κατάρτιση και ΜμΕ: Η ανάγκη για ευέλικτα προγράμματα κατάρτισης που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για την εκπαίδευση του προσωπικού τους.
- Προγράμματα τεχνικών επαγγελμάτων: Η ανάγκη δημιουργίας προγραμμάτων τεχνικών επαγγελμάτων, τα οποία θα στοχεύουν στην αξιοποίηση της εμπειρίας μεγαλύτερης ηλικίας εργαζομένων και στη μεταφορά της τεχνογνωσίας τους σε νεότερους.
- Ψηφιακός αναλφαβητισμός: Καταπολέμηση του ψηφιακού αναλφαβητισμού με εκπαιδευτικά προγράμματα που ενσωματώνουν σύγχρονες τεχνολογικές δεξιότητες
ΛΕΖΑΝΤΑ Στιγμιότυπο από τη συνέντευξη Τύπου, Βασίλης Μανωλίτσης, Αλέκος Χριστόπουλος, Δημήτρης Τζούρος